מדוע קיבל החילזון הימי שם של ארנב?

אצות במקום גזר, משושות במקום אוזניים, וחיבה עזה לאוכל. כמה עובדות על ארנבי הים קטנים וגדולים הנצפים בימים אלו בסלעי החופים.

ארנבי ים (Aplysiomorpha) הם קבוצת מינים של חלזונות-ים (רכיכות) המורכבות מקונכייה פנימית רכה  העשויה מחלבון וחבויה בתוך גלימה. את שמם קיבלו בגלל צורתם העגלגלה ושתי משושיות שמזדקרות מראשם (רינופורות) המזכירות אוזני ארנבת.

מדובר  ברכיכות  צמחוניות החיות באזורי מים רדודים וניזונות מאצות, מהן מפיקים  דיו המאוחסן בתאים יעודיים לשעת סכנה. כאשר ארנב ים חש בסכנה הוא משחרר לתוך המים "דיו" מבלוטות דיו בגופו ויוצר הרתעה לטורפים. שחרור כזה פועל כמו מסך עשן ומשפיע לא רק על הראייה אלא גם על חיישני הריח של הטורף. צבע הדיו לבן, סגול או אדמדם, תלוי בצבע הפיגמנטים שבמקור המזון האצתי.

ארנב ים בחוף הסלע בבת ים. צילומים: רוני זיו

 

העור של ארנב ים מכיל רעלן דומה שהופך את הרכיכה לבלתי אכילה לטורפים רבים.

ארנבי ים הם אכלנים לא קטנים, ומסוגלים ביום אחד לאכול כשליש ממשקל גופם. יש להם חוש ריח מפותח המאפשר מעקב אחרי הריחות הקלושים ביותר באמצעות כמורצפטורים על גבי הרינופורות המזדקרות מראשם.

בסדרת ארנבי הים יש כעשרה סוגים בלבד, והם נפוצים בשני מופעי צבע: ירוק מנוקד, וחום מנוקד. הצבע בהתאם לצבע האצה ממנה הם ניזונים לצורך הסוואה.

ארנבת הים היא חיה דו-מינית שמתפקדת כזכר ונקבה ביחד על כל איברי רבייה. הן יוצרות שרשרות הזדווגות של שלושה פרטים או יותר, כשהפרט הראשון מתפקד כנקבה בלבד, השני, השלישי והבאים אחריו יתפקדו כזכר ונקבה באותו הזמן והאחרון בשרשרת יתפקד כזכר בלבד. שרשרת ארוכה יכולה להניב מיליוני ביצים.

גודלו של ארנב הים כהה השוליים (Aplysia parvula) הוא עד 6 ס"מ , והוא בין  מיני הארנבונים הקטנים ביותר. הוא  מאופיין  בשוליים עדינים וכהים לאורך קצות כנפות הרגל, ומכאן שמו.

ארנב ים שחור נחשב  למין החילזון הגדול ביותר שידוע. מין זה יכול להגיע לאורך 75 ס"מ ולמשקל שני קילוגרמים והוא נחשב למין החילזון הגדול ביותר הידוע כיום.

 

ענת גבריאלי, צילום: רוני זיו.