צב ים גילדי נדיר נצפה מול חופי תל אביב

 

לפני כשבוע התקבל במרכז להצלת צבי הים דיווח מיוחד ומרגש על צב ים גילדי, צב נדיר במחוזותינו, שנצפה מול חופי תל אביב.  יעל ארבל שהייתה בשיט משפחתי, היתה זאת שראתה את הצב, הספיקה לצלמו והעבירה את הדיווח למרכז להצלת צבי הים במכמורת.

צב הים ממין גילדי (leatherback) נחשב לאחד מצבי הים הגדולים בעולם – ומגיע למשקל של 300 -500 קילוגרם. למרות משקלם הכבד, נחשבים  צבים אלו, לשחיינים מהירים שחיים בדרך כלל באזורים פתוחים באוקיינוסים.

צב גילדי ענק ונדיר מול חופי תל אביב. צילום יעל ארבל

הצבים הגילדיים ניזונים מאצות, אך המזון החביב עליהם הוא מדוזות, כפי שניתן לראות בצילומים. בדומה לשאר מיני הזוחלים הימיים, כדוגמת צבי הים החומים והירוקים, גם צב הים הגילדי נתון לאיומים רבים בטבע כתוצאה מציד בלתי חוקי, ביזת קינים בחופי הים, כריתת יערות טרופיים בסמוך לאזורי ההטלה של הצבים, מפגשים קטלניים עם סירות ורשתות דייגים וזיהומים ימיים – בעיקר אשפה כמו שקיות פלסטיק שנראות במים כמו מדוזות. השילוב של הגורמים הללו הביאו לפגיעה קשה במין הנדיר והוא נחשב לבעל חיים בסכנת הכחדה קריטית – החמורה ביותר הקיימת.

יעל ארבל, שזכתה לצפות בצב ולדווח מבקשת בהזדמנות זאת להעביר לכולם את המסר החשוב לשמור על הים שלנו ולהשתמש בפחות שקיות פלסטיק.

הידיעה באדיבות המרכז להצלת צבי הים, צילומים: יעל ארבל.