יום הצב הבינלאומי מצוין היום (23.5) ברחבי העולם. כמה עובדות מעניינות על צבי ים בישראל

בחופי הארץ מצויים ארבעה מיני צבים ימיים: צב ים חום, צב ים ירוק, צב ים גלדי, וצב ים קרני (רק בחופי הים האדום).הצבים הירוקים והחומים מקננים בחופי הים התיכון שבשטח המדינה, ואילו הצב הגלדי, אינו מתרבה בים התיכון, אלא רק עובר ומבקר בו.  ​

עונת הרבייה מתרחשת בין פברואר ליוני. ההזדווגות עצמה מתרחשת בפני המים או תחתם, ועשויה להמשך שעות ארוכות. נקבה עשויה להזדווג עם זכרים שונים ולאגור את הזרע בגופה, כך שצבר ביצים שיוטל בקן אחד עשוי להכיל צאצאים של זכרים שונים.

חוזרות לאותו מקום

עונת ההטלה, מתרחשת בארץ בין מאי ואוגוסט. נקבות צבי הים חוזרות להטיל את ביציהן, על פי רוב, באותו חוף בו הן עצמן בקעו. אתרי ההטלה הם חופים חוליים עם גישה נוחה מהים, לאורך כל רצועת החוף. נקבת צב הים צריכה להטיל את הביצים רחוק מספיק מהמים המלוחים שכן הם עלולים להזיק לקליפת הביצה העדינה.

הביצים מודגרות בחום השמש במשך כחודשיים. האבקועים בוקעים במשך כמה לילות כשלבטנם מחובר שק חלמון המזין אותם. רק לאחר מספר ימים בקן, שק החלמון יתרוקן, יתייבש וינשור, והחיבור אל חלל הבטן ייסגר. בשלב הזה מוכנים האבקועים להגיח מן הקן ולזחול אל הים. בדרך כלל מרבית האבקועים בקן מגיחים יחד, באותו הלילה.

את הדרך אל הים מסמן לצבים הצעירים אור בהיר המוחזר מקצף הגלים. הצבים מנווטים את דרכם בים בעזרת השדה המגנטי של כדור הארץ.

נמצאים בסכנת הכחדה

אוכלוסיות צב הים הירוק והחום הצטמצמו בים התיכון באופן דרמטי במאה השנים האחרונות. צבי ים חשופים למפגעים וסכנות מיום בקיעתם. בין טורפיהם העיקריים סרטני חולות, כרישים, וכמה מיני עופות שיכולים לטרוף את צבי הים הקטנים, ששריונם אינו קשה. אולם אויבם הגדול הוא האדם.  הפעילות האנושית בחופים ובים הובילה את כל המינים של צבי הים הקיימים בעולם (שבעה מינים) לכדי סכנת הכחדה. הם ניצודים בניגוד לחוק, נפגעים מרשתות דיג וקרסים, מאכילת אשפה ופלסטיק, מזיהום בים ובחוף, מכלי שיט כמו סירות מנוע ואופנועי ים, ומאובדן בתי הגידול וחופי ההטלה בעקבות בנייה על החוף.

צילום  David MarkPixabay

צבי הים כמו כל הזוחלים הם בעלי חיים בעלי דם קר, ואינם מסוגלים לווסת את חום גופם. לכן הם רגישים מאוד לשינויים קיצוניים בטמפרטורה, ואינם יכולים לשרוד במים חמים מאוד או קרים מאוד.

ממה הם ניזונים?

צבי ים ירוקים ניזונים בצעירותם מחסרי חוליות שונים כגון כוכבי ים, סרטנים  ודיונונים, אך בבגרותם הם צמחוניים כמעט לחלוטין. לעומתם צבי הים החומים ניזונים בעיקר מחסרי חוליות ימיים במשך כל ימי חייהם.

בתחומי בית ספר מבואות ים (במכמורת) פועל מרכז להצלת צבי הים שהוקם על ידי רשות הטבע והגנים. המרכז פועל לשיקום אוכלוסיות צבי הים  וטופלו בו עד היום מאות צבים פגועים. אחרי טיפול ותהליך שיקום מוחזרים הצבים לים, לאותו מקום בו נמצאו. במרכז מדווחים שרק בשבועיים האחרונים 10 צבי ים שוקמו והוחזרו לים. הצבים החלימו מפציעות של הסתבכות בפסולת פלסטיק ורשתות דיג, מפגיעות הדף ועוד.

מה עושים למי שמוצא צב שהסתבך

במרכז להצלת צבי הים מבקשים ממי שמוצא צב ים מסובך בפסולת או ברשת דייג לא לשחרר את אותו מהפסולת ואלא לדאוג שצב הים יגיע  אל המרכז על מנת  למנוע מצב של הרעלת דם. כמו כן, הם מזכירים לציבור שאם נתקלתם בצבת ים שעולה להטיל בחוף, להתרחק ממנה בשקט, לא לכוון אליה פנסים, טלפונים ופלאשים, שיבריחו אותה בחזרה לים, ולא  להתקרב לקן או לביצים.

אז מה עושים? אם ראיתם צבה מטילה, את עקבותיה או צבונים קטנים או צב ים במצוקה? דווחו ל-3639*

יום הצב העולמי מצוין כל שנה ב-23 במאי, על ידי מדינות רבות, במטרה להעלאת המודעות לנושאים הקשורים בצבים, לקדם שינוי עמדות בנושאים של שמירה עליהם ולהגביר את שיתוף הפעולה של כל המדינות, כדי שאוכלוסיית הצבים לא תיפגע.

לקריאה נוספת על צבי הים: אתר של רשות הטבע והגנים.

ענת גבריאלי