בהפגנה גדולה שתיערך במוצאי שבת הקרובה יצאו ארגוני סביבה למחות נגד מחדלי אסון הזפת, ובדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית.
ענת גבריאלי, אנשי הים התיכון
אסון הזפת מתברר כאסון האקולוגי החמור בתולדות ישראל. האסון אינו גזרית גורל, וניתן היה למנוע אותו. במוצאי שבת 6.3, בשעה 19:30 בכיכר הבימה בתל אביב, תתקיים הפגנה גדולה ביוזמת ארגוני סביבה רבים שקוראים לממשלה להקים ועדת חקירה ממלכתית.
בין ארגוני הסביבה שיוצאים למחות: אנשי הים התיכון, שומרי הבית, עמותת צלול, אקואושן, גרינפיס , המרד בהכחדה, חיים וסביבה ועוד. הטענה היא כי ממשלת ישראל, בסדרי העדיפויות הלקויים שלה, הביאה את האסון הזה, ומוליכה בבטחה גם לאסון הבא, שעלול להיות חמור פי כמה. בין רשימת המחדלים אותם מונים בפרשת אסון הזפת:
התוכנית הלאומית למוכנות ותגובה לאירועי זיהום ים בשמן (תלמ"ת) מ – 2008 לא עוגנה בחקיקה ומעולם לא תוקצבה. בשל כך, לא הוקמו מערכי ניטור וטיפול המאפשרים התמודדות עם תקלת שפך, לא גוייס כ"א מסלק ולא בוצעה הצטיידות נאותה.
הממשלה "מייבשת" את המשרד להגנת הסביבה, שסובל מתת-תקצוב חמור במשך שנים.
הקרן למניעת זיהום בים נוצלה במשך שנים למטרות שונות ומשונות, אך לא למניעת זיהום בים.
מסיבה לא ברורה מדינת ישראל לא חברה בגוף האירופי המעביר התראות על תקלות שפך בים התיכון, ועל כן לא קיבלה ממנו התראה בזמן אמת על כתם הנפט.
לא קיים מערך ניטור עצמאי לזיהוי שפך שמן: רדאר, תצלומי לווין, סיורים אוויריים וימיים, רחפנים, גליידרים תת-ימיים, מצופים ועוד. אין העברת מידע בין רשויות המדינה השונות בנושא זה.
בלחץ ארגוני הסביבה, המשרד להגנת הסביבה חייב את מפעילי אסדות ליוויתן וכריש-תנין להתקין גלאי שפך שמן, אך מערכת כזו לא הותקנה במועד שהוגדר לה על גבי אסדת לוויתן, מה שהיה עשוי לתת התראה מוקדמת ולהקטין את הנזק לחופים!
לאחר שהזפת היכתה בחופי הארץ, מערך הטיפול בתקלת שפך שמן של ישראל התגלה במערומיו. מי שנשא בנטל הם עשרות אלפי אזרחים שאספו את הזפת בידיהם. אנשי רשויות מקומיות קנו ציוד בכספם הפרטי במקס סטוק.
עוד ב- 2018 הודה סגן ראש אגף ים וחופים במשרד להגנת הסביבה כי בכל הקשור להתגוננות מתקלת שפך משמעותית בים, כל שנותר לנו הוא להתפלל.
משרד הבריאות נזכר לאסור שיווק דגי ים רק שבוע לאחר האסון.
70% ממי השתייה בישראל מקורם בחופי הים התיכון. עדיין לא ברורה השפעת האסון על איכות מי השתייה, אך אין ספק שתקלת שפך גדולה יותר תגרום לעצירת פעולתם של מתקני ההתפלה.
התחבורה בישראל ממשיכה להתבסס בעיקרה על דלקים ואין כל תכנית ממשלתית למעבר מואץ לתחבורה חשמלית, ציבורית ופרטית. אין גם תכנית מיסויית התומכת בכך, אלא להיפך!
ממשלת ישראל ממשיכה לקדם מאות פרוייקטים פוסילים המעלים דרמטית את הסיכוי לאסון קולוסאלי בישראל, ביניהם: התוכנית ההזויה להזרמת נפט מהמפרץ הפרסי דרך אילת ואשקלון, המשך חיפושי וקידוחי נפט וגז מול חופי ישראל, הקמת מסופי דלקים בחיפה ובאשדוד וביסוס משק האנרגיה על גז פוסילי, בניגוד למגמה המובהקת בעולם להיגמל מתעשיות מזהמות ולעבור לאנרגיה מתחדשת.
חופים שחורים. אסון אקולוגי חמור. צילום אנשי הים התיכון
המוחים יוצאים בדרישה מהממשלה להקים ועדת חקירה ממלכתית למחדל אסון הזפת! כמו כן מבקשים במחאה זו:
– תקצוב והצטיידות במערכות התראה מוקדמת לאיתור שפך שמן בים, לרבות על אסדות הגז כולן, אך לא רק.
– תקצוב והצטיידות לצורך מוכנות מלאה לטיפול באירוע שפך גדול.
– אישור בחקיקה של התכנית הלאומית למוכנות ותגובה לאירוע שפך שמן בים.
– הקמת כוח ימי אזורי משותף להתמודדות עם אירוע שפך גדולים.
– תיקון חוק הנפט באופן שיבטיח פיקוח סביבתי אמיתי על קידוחי נפט וגז.
– חקיקת חוק האזורים הימיים באופן שיקנה בהם סמכויות פיקוח ואכיפה מלאות למשרדי הבריאות והגנת הסביבה, שוות ערך לאלו של משרד האנרגיה.
– לעצור באופן מיידי את התוכנית ההרסנית להעברת הנפט מהאמירויות בצינור קצא"א מאילת לאשקלון. מימוש התוכנית הזו עלול להביא חורבן על מפרץ אילת וחופי ישראל בים התיכון, ולאיים על יכולות התפלת המים של ישראל.
– לעצור את התוכניות להקים מסופי נפט חדשים בנמלי מפרץ חיפה ואשדוד.
– לעצור את חלוקת הרישיונות לחיפוש גז ונפט בקרבת החופים, לרבות הקידוח מול חוף פלמחים!
– מעבר מואץ לשימוש באנרגיה ירוקה- אישור הצעת המחליטים לכלכלה דלת פחמן ובלימת כל פרויקט פוסילי חדש.